Przemysł stoczniowy

Bez względu na to jakich gabarytów statek czy jacht ma powstać, to nim zostanie zwodowany musi zostać wyprodukowany. Pod względem złożoności procesu wytwórczego wszystkie pojazdy wodne należą do najbardziej wymagających i skomplikowanych.

Nawet niewielki jacht wymaga znacznie więcej pracy i zaawansowanych czynności niż najmniejszy samochód. Tym wszystkim zajmują się stocznie.

Przemysł stoczniowy był kiedyś bardzo rozwinięty w Europie oraz w Ameryce Północnej, jednak od pewnego czasu zakłady te nie radzą sobie najlepiej. Wpływa na to chińska konkurencja, ponieważ stocznie z Państwa Środka realizują zamówienia szybciej i taniej.

Między innymi rodzime zakłady stoczniowe, które przez wiele lat zaliczały się do globalnej czołówki, przegrały rywalizację z konkurentami. Bardzo dobrze mają się natomiast małe stocznie o wąskiej specjalizacji.

Zajmują się one wyrobem niewielkich jachtów, statków rzecznych czy kompaktowych promów. To bardzo perspektywiczny rynek, który stale się rozwija i którego jak dotąd nie udało się podbić Chińczykom.

Również polskie prywatne stocznie realizują zamówienia na luksusowe jednostki dla milionerów.